Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego S.A. w 2021 roku osiągnięto wartość obrotów na rynku wtórnym akcji na poziomie 81,6 mld PLN, co stanowiło 12,25% obrotów rynku i uplasowało Biuro Maklerskie Banku na pozycji lidera w rankingu biur maklerskich w Polsce.
Podsumowanie roku
PKO Bank Polski S.A. uczestniczył w kolejnej edycji europejskich testów warunków skrajnych przeprowadzonych w 2021 roku przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) przy udziale KNF oraz Europejskiego Banku Centralnego i Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego. W teście wzięło udział 50 banków z 15 krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które obejmują 70% aktywów sektora bankowego Unii. Wyniki przeprowadzonych testów potwierdziły wysoką odporność Banku na teoretyczne negatywne scenariusze makroekonomiczne. Bank znalazł się wśród najbardziej stabilnych banków Unii Europejskiej.
2021
Rozwijamy usługi oferowane zdalnie
- Liczba aktywnych aplikacji IKO dla Klientów Banku osiągnęła rekordowe na polskim rynku bankowym 6,12 mln sztuk.
- W aplikacji mobilnej IKO można sprawdzić stan konta w innym banku i skorzystać z nowej wersji asystenta głosowego. Z aplikacji IKO mogą korzystać również osoby, które nie posiadają otwartego konta w PKO Banku Polskim S.A.
- PKO Bank Polski S.A., jako jeden z pierwszych banków, uruchomił technologię płatności zbliżeniowych BLIK. Technologia umożliwia realizacje transakcji z użyciem systemu BLIK, bez podawania kodu BLIK, bez karty, bez kosztów przewalutowania. Nowa funkcja płatności zbliżeniowych BLIK dostępna jest w aplikacji IKO w wersji na Android.
- Bank uruchomił kolejne aplikacje i usługi w chmurze obliczeniowej. W ramach prac uruchomił Platformę Analityczną MLOps, która pozwala na zaawansowaną analitykę danych i wsparcie procesów wewnętrznych, oraz pilotażowe wdrożenie Serwisów Informacyjnych Banku Infosite, czyli witryn w domenie pkobp.pl dostępnych dla Klientów. Projekty są realizowane we współpracy z Operatorem Chmury Krajowej sp. z o.o. – spółki, której współwłaścicielem jest PKO Bank Polski S.A.
- W kwietniu 2021 roku Google uruchomił region Google Cloud Warszawa. To pierwsza w Europie Środkowo-Wschodniej infrastruktura obliczeniowa globalnego dostawcy chmury publicznej. Inwestycja jest efektem partnerstwa strategicznego Google i Operatora Chmury Krajowej sp. z o.o. Każda polska firma i instytucja może skorzystać z najnowszych światowych rozwiązań chmurowych dostępnych w regionie Google Cloud zlokalizowanym w Polsce.
Hipoteczne kredyty walutowe - program ugód
PKO Bank Polski S.A., jako pierwszy bank w Polsce, 4 października 2021 roku uruchomił proces systemowego rozwiązania problemu kredytów mieszkaniowych we frankach szwajcarskich (CHF) poprzez oferowanie ugód dla Klientów indywidualnych posiadających czynne kredyty w CHF, które były przeznaczone na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Rozwiązanie jest oparte na propozycji przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) i polega na konwersji kredytu w CHF na kredyt w PLN, tak jakby od początku kredyt był kredytem złotowym oprocentowanym według stawki referencyjnej WIBOR powiększonej o stosowaną historycznie dla takich kredytów marżę.
Ugody są proponowane w toku postępowań mediacyjnych prowadzonych przez Centrum Mediacji przy Sądzie Polubownym przy KNF, w toku postępowań sądowych i postępowań wywołanych wnioskiem o zawezwanie do próby ugodowej.
Z propozycji ugód nie mogą skorzystać Klienci, których kredyt został już spłacony, wypłacony w całości w CHF lub którzy skorzystali z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.
Pozostała do spłaty kwota kredytu po konwersji może być oprocentowana według zmiennej stopy procentowej lub stałej stopy procentowej (dla kredytów o terminie spłaty krótszym niż 5 lat).
Proces – dla Klientów, którzy posiadają iPKO – odbywa się zdalnie, a kredytobiorcy w oddziale pojawiają się tylko raz – w momencie podpisania ugody.
Wsparcie społeczności, Klientów i pracowników w walce z pandemią COVID-19
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego S.A. od początku zaangażowała się w walkę z pandemią. W 2021 roku podejmowała działania w zakresie zapewnienia ciągłości funkcjonowania oraz bezpieczeństwa swoich Klientów i pracowników. Wspierała społeczności lokalne i działania ogólnokrajowe. Kontynuowała digitalizację i automatyzację procesów oraz wdrażanie zaawansowanych rozwiązań cyfrowych.
Grupa Kapitałowa Banku wspierała:
- placówki medyczne i organizacje pomocowe – w 2021 roku przekazała darowizny pieniężne i rzeczowe o łącznej wartości 2,9 mln PLN,
- szczepienia przeciw COVID-19 – za pośrednictwem serwisu bankowości elektronicznej iPKO Klienci Banku mogli logować się na Internetowe Konto Pacjenta i rejestrować się na szczepienia; Bank wsparł także loterię szczepionkową – nagrody pieniężne można było wypłacać w bankomatach i oddziałach Banku,
- Klientów poprzez udostępnianie środków z pomocowych programów, w tym oferowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR); podmiotom z tzw. branż zagrożonych oferowała moratoria na spłatę umów kredytowych i umożliwiła składanie wniosków o subwencje z Tarczy Finansowej PFR 2.0 w serwisach iPKO albo iPKO biznes.
Rozwijała narzędzia i rozwiązania organizacyjne, które umożliwiają pracę zdalną, ułatwiają komunikację z Klientami i zapewniają ich płynną obsługę.
PKO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. na koniec 2021 roku pozostało liderem na rynku Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) pod względem wielkości zarządzanych aktywów. Łączna liczba podpisanych umów o zarządzanie na koniec 2021 roku wyniosła 48 912, a łączna liczba zarejestrowanych uczestników ponad 913 tys. Na rachunkach PPK zarządzanych przez spółkę zgromadzone były aktywa w wysokości prawie 2,5 mld PLN, które stanowiły 38,2% aktywów w programach obsługiwanych przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych i 32,5% całości aktywów rynku PPK.
Wyniki finansowe
Działania prowadzone przez Grupę Kapitałową PKO Banku Polskiego S.A. w 2021 roku pozwoliły na osiągnięcie bardzo dobrych wyników finansowych oraz umocnienie wiodącej pozycji wśród największych instytucji finansowych w Polsce.
Podstawowe dane finansowe Grupy PKO Banku Polskiego S.A. (w mln PLN)
2021 | 2020 | Zmiana (r/r) | |
Zysk/strata netto | 4 874 | -2 557 | +2,9x |
Wynik z tytułu odsetek | 9 882 | 10 346 | -4,5% |
Wynik z tytułu prowizji i opłat | 4 431 | 3 920 | +13,0% |
Wynik na działalności biznesowej | 15 202 | 14 625 | +3,9% |
Koszty działania | -6 174 | -5 983 | +3,2% |
Podatek od niektórych instytucji finansowych | -1 079 | -1 055 | +2,3% |
Wynik z tytułu odpisów i utraty wartości | -1 466 | -9 299 | -84,2% |
Suma aktywów | 418 086 | 376 966 | +10,9% |
Kapitały własne ogółem | 37 693 | 39 911 | -5,6% |
ROE netto | 12,1% | -6,0% | +18,1 p.p. |
ROTE netto | 13,2% | -6,5% | +19,7 p.p. |
ROA netto | 1,2% | -0,7% | +1,9 p.p. |
C/I (wskaźnik kosztów do dochodów) | 40,6% | 40,9% | -0,3 p.p. |
Marża odsetkowa | 2,70% | 3,03% | -0,33 p.p. |
Udział ekspozycji z rozpoznaną utratą wartości | 3,98% | 4,43% | -0,45 p.p. |
Koszt ryzyka kredytowego | 0,55% | 0,78% | -0,23 p.p. |
Łączny współczynnik kapitałowy | 18,23% | 18,18% | +0,05 p.p. |
Współczynnik kapitału Tier 1 (CET 1) | 17,03% | 16,99% | +0,04 p.p. |
Grupa PKO Banku Polskiego S.A. w 2021 roku wypracowała zysk netto w wysokości 4 874 mln PLN, co oznacza wzrost wyniku o 7 431 mln PLN r/r. Na zmianę wyniku netto złożyły się:
- ujęcia w ciężar 2020 roku kosztów ryzyka prawnego kredytów hipotecznych w walutach wymienialnych w wysokości 6 552 mln PLN, które odzwierciedlało decyzję Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z 23 kwietnia 2021 roku (NWZ) dotyczącą zawierania ugód z Klientami,
- poprawy wyniku z tytułu odpisów na oczekiwane straty kredytowe o 910 mln PLN, głównie wskutek zmiany projekcji makroekonomicznych przy braku materializacji ryzyka kredytowego,
- poprawy wyniku z tytułu utraty wartości aktywów niefinansowych o 370 mln PLN, m.in. w efekcie ujęcia w 2020 roku odpisu z tytułu utraty wartości akcji Banku Pocztowego S.A. (-93 mln PLN), wartości firmy, która powstała w wyniku nabycia Nordea Bank Polska S.A. (-116 mln PLN) i PKO Leasing Pro S.A. (-31 mln PLN), wartości aktywowanych kosztów nabycia Klientów OFE (-49 mln PLN) oraz utraty wartości nieruchomości (-62 mln PLN),
- wzrostu wyniku z tytułu prowizji i opłat o 511 mln PLN, spowodowanego wzrostem wyniku na wszystkich głównych pozycjach, zarówno prowizji powiązanych z kredytami, kartami, jak i oszczędnościami,
- wzrostu wyniku pozostałego o 530 mln PLN, głównie wyniku z pozycji wymiany (jako efekt rozpoznania wyniku związanego z domknięciem pozycji walutowej w następstwie decyzji NWZ w sprawie oferowania ugód Klientom), pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych netto (m.in. jako efekt utworzenia niższych rezerw na zwroty prowizji z tytułu przedterminowych spłat kredytów konsumpcyjnych oraz rozwoju pozostałej działalności leasingowej) oraz wyniku z operacji finansowych (głównie pod wpływem wzrostu wyniku z instrumentów pochodnych),
- przy spadku wyniku odsetkowego o 464 mln PLN, determinowanego otoczeniem niskich stóp procentowych w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku, co zostało częściowo skompensowane wzrostem aktywów oprocentowanych,
W 2021 roku nastąpił wyraźny wzrost skali działania Grupy Kapitałowej Banku:
- suma aktywów przekroczyła poziom 418 mld PLN (+41 mld PLN r/r),
- depozyty Klientów wzrosły do około 322 mld PLN (+40 mld PLN r/r) – w efekcie wzrostu zarówno depozytów bankowości detalicznej i prywatnej, jak i depozytów korporacyjnych,
- finansowanie udzielone Klientom wzrosło do około 248 mld PLN (+12 mld PLN r/r), jako efekt wzrostu finansowania udzielonego zarówno Klientom detalicznym jak i korporacyjnym,
- nastąpił istotny wzrost portfela bankowego papierów wartościowych o niemal 12 mld PLN r/r do 122 mld PLN.
Kluczowe niefinansowe wskaźniki wyników
W czerwcu 2021 roku Zarząd oraz Rada Nadzorcza Banku przyjęły do realizacji wskaźniki w obszarze ESG i włączyły je do celów niefinansowych Grupy Kapitałowej Banku na kolejne lata. Bank będzie kontynuował pracę nad kolejnymi wskaźnikami i celami niefinansowymi związanymi z obszarem ESG, a wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem szerzej uwzględni w swojej kolejnej strategii.
Kluczowe niefinansowe wskaźniki wyników w obszarze środowiska
ZOBOWIĄZANIE/WSKAŹNIK | 2021 | 2020 | 2019 |
Redukcja emisji gazów cieplarnianych Banku (Zakres 1 i 2) o 60% do 2025 roku (rok bazowy 2019) | -61,8% | -40,7% | Rok bazowy |
Wyeliminowanie ekspozycji na sektor wydobywczy węgla do 2030/ Wskaźnik: udział finansowania sektorów wydobycia węgla kamiennego i brunatnego w aktywach ogółem | 0,13% | 0,27% | 0,27% |
Wzrost zielonego finansowania Banku o 5% r/r | 83% | X | X |
Co najmniej 3-krotnie wyższa wartość zaangażowania w zielone finansowanie niż w wysokoemisyjne dla Grupy Kapitałowej Banku (dane dotyczą tylko Banku) | 3,5 | 1,6 | 1,4 |
Kluczowe niefinansowe wskaźniki wyników w obszarze pracowniczym (w proc.)
ZOBOWIĄZANIE/WSKAŹNIK | 2021 | 2020 | 2019 |
Co najmniej 35% zatrudnionych kobiet na kluczowych stanowiskach managerskich w liczbie ogólnej managerów w Grupie Kapitałowej Banku do 2025 roku | 38 | 42 | X |
Co najmniej 35% zatrudnionych kobiet na innych istotnych stanowiskach managerskich w liczbie ogólnej managerów w Grupie Kapitałowej Banku do 2025 roku | 37 | 42 | X |
Wskaźnik rotacji pracowników na poziomie nie wyższym niż 14% w Grupie Kapitałowej Banku do 2025 roku | 13,1 | 12,5 | 15,3 |
Wskaźnik odejść dobrowolnych na poziomie nie wyższym niż 7% w Grupie Kapitałowej Banku do 2025 roku | 8,1 | 5,3 | X |
Realizacja systemowych projektów wspierających zatrudnianie osób niepełnosprawnych w Grupie Kapitałowej Banku/ wskaźnik: udział zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zatrudnieniu ogółem (w proc.) | 1,4 | 1,0 | X |
Kluczowe niefinansowe wskaźniki wyników w obszarze zakupów
ZOBOWIĄZANIE | REALIZACJA |
Aktualizacja Polityki Zakupowej z uwzględnieniem zasad ESG do końca Q3 2021 | Polityka Zakupowa została zaktualizowana i uzgodniona w Q3 2021, a następnie wprowadzona decyzją dyrektora departamentu zakupów w dniu 11/10/2021 |
Przeprowadzenie ankiety ESG wśród kluczowych dostawców Banku do końca 2021 roku | Bank przeprowadził ankiety ESG wśród kluczowych dostawców w Q2 2021.
Celem przeprowadzenia ankiet ESG było określenie poziomu znajomości tematyki ESG wśród dostawców Banku, głównie w zakresie doświadczeń wynikających z uczestnictwa w postępowaniach zakupowych organizowanych przez inne podmioty, ale też w zakresie własnych praktyk i polityk wewnętrznych. Wnioski z ankiet wykorzystano przy aktualizacji Polityki Zakupowej, a w przyszłości posłużą do przygotowania Kodeksu Etyki Dostawcy. |
Przygotowanie Kodeksu Etyki Dostawcy do końca Q1 2022 | Realizacja w toku |
Nagrody i wyróżnienia
W 2021 roku Grupa PKO Banku Polskiego S.A. otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia Poniżej prezentujemy najważniejsze z nich.
Dynamiczny rozwój i doskonałe wyniki finansowe | |
Największy Bank w Regionie | W raporcie Inteliace Research za 2020 rok, obejmującym 200 największych banków regionu Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), PKO Bank Polski S.A. jest największym pod kątem aktywów, których wartość wyniosła 75,7 mld euro.
W zestawieniu wśród największych banków regionu 23 jest obecnych w Polsce, 26 na Węgrzech, zaś 30 w Czechach. Sumarycznie, licząc według wartości aktywów, polskie banki są największe w regionie. Raport objął 15 krajów Europy Środkowej i Wschodniej. |
Lider nowoczesnych technologii | |
Ranking Bain&Company | PKO Bank Polski S.A. znalazł się w Top 10 rankingu najbardziej zaawansowanych cyfrowo banków w Europie, stworzonego przez Bain&Company. Bank dostał wysokie oceny m.in. za najlepszą strategię cyfrową, działania innowacyjne oraz mocną pozycję w bankowości internetowej i aplikacji mobilnej, dobrze zdigitalizowane procesy bankowe z perspektywy Klienta, a także intuicyjną i dobrze zaprojektowaną bankowość internetową na komputery stacjonarne oraz urządzenia mobilne. |
Best in Cloud | PKO Bank Polski S.A. zajął 1. miejsce w dziewiątej edycji konkursu Best in Cloud. Jury doceniło migrację zasobów Banku do chmury realizowaną w ramach Programu Transformacji Technologicznej Road to Cloud, oryginalność projektu, jego innowacyjność oraz efekty operacyjne. Szczególną uwagę zwrócono na skalę zmian, które – jak podano w uzasadnieniu – czynią z Banku chmurowego giganta, awangardę chmurową w branży finansowej.
Organizatorem konkursu Best in Cloud jest IDG Poland, wydawca magazynu „Computerworld”. |
Najlepsze produkty i usługi | |
Najlepsza Bankowość Prywatna | W Rankingu Private Banking w Polsce miesięcznika Forbes oferta Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego S.A. otrzymała 5 gwiazdek. Na maksymalną ocenę wpłynęły m.in. bankowa platforma do zakupu samochodów – Automarket, możliwość zdalnego otwierania rachunków inwestycyjnych w Biurze Maklerskim z wykorzystaniem usługi e-Podpisu mSzafir, rozszerzenie spektrum funduszy inwestycyjnych. |
Mobile Trends Awards | W 10. edycji konkursu Mobile Trends Awards, IKO – aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego S.A. – wygrała w kategorii Nagroda Specjalna Internautów. Użytkownicy doceniają w IKO przede wszystkim szybki i wygodny dostęp do operacji bankowych, przyjazne i praktyczne rozwiązania jak możliwość opłacenia parkowania oraz innowacyjność i dynamiczny rozwój.
Organizatorem konkursu Mobile Trends Awards jest ClickMaster Polska. Laureatów wskazuje kapituła, w której skład wchodzą eksperci związani z branżą mobile. Nagrody przyznają także internauci. |
Instytucja Roku | W 6. edycji rankingu Instytucja Roku, PKO Bank Polski S.A. otrzymał cztery statuetki. Nagrodzony został za bankowość internetową, zdalne otwieranie konta, jakość obsługi w placówce oraz działania podejmowane w walce ze społeczno-gospodarczymi skutkami pandemii. Ponadto 14 oddziałów Banku wyróżniono certyfikatem Najlepsza Placówka Bankowa w Polsce.
„Instytucja Roku” to inicjatywa portalu Mojebankowanie.pl. Niezależni eksperci dokonują oceny proklienckich działań banków oraz towarzystw ubezpieczeniowych i nagradzają je za kompleksowe podejścia do obsługi Klienta. |
Marka | |
Superbrands 2021 | W 15. edycji Superbrands marka PKO Bank Polski S.A. otrzymała tytuł Superbrands 2021 w branży bankowej. Wyróżnienie przyznano na podstawie wyników badania konsumenckiego zrealizowanego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia oraz rekomendacji ekspertów z Rady Marek.
Kluczowym czynnikiem decydującym o przyznaniu wyróżnienia Superbrands jest indeks siły marki, będący różnicą między wynikiem polecania, a odradzania danej marki. |
Wyróżnione działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) | |
Biały Listek CSR | W 10. edycji rankingu Listki CSR „Polityki” PKO Bank Polski S.A. został doceniony za działania w obszarze zrównoważonego rozwoju, w tym inicjatywy na rzecz przeciwdziałania ekonomicznym i społecznym skutkom pandemii oraz ograniczania negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Otrzymał za to Biały Listek CSR. Ponadto został wyróżniony za zaangażowanie w projekt mamyklimat.pl.
Zestawienie Listków CSR Tygodnika „Polityka”, przygotowywane jest przy merytorycznej współpracy Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz firmy Deloitte. |
Wzorowa komunikacja z rynkiem | |
The Best Annual Report | Od lat raporty roczne Banku są wysoko oceniane, m.in. za wartość użytkową dla akcjonariuszy i inwestorów. W 16. edycji konkursu The Best Annual Report, organizowanego przez Instytut Rachunkowości i Podatków, PKO Bank Polski S.A. zdobył nagrodę „The Best of The Best”. Kapituła przyznała Bankowi również dwie nagrody specjalne: za najlepszy raport w standardzie ESEF, czyli jednolitym europejskim formatem raportowania i najlepsze sprawozdanie o wynagrodzeniach. |
Top Marka 2021 | W 14. edycji rankingu Top Marka realizowanego przez magazyn Press i Press Service Monitoring Mediów PKO Bank Polski S.A. zwyciężył w kategorii banki. Został też Marką Marek, zajmując 1. miejsce w zestawieniu generalnym obejmującym 500 brandów z 50 branż.
W tegorocznej edycji przeanalizowano ponad 108 mln publikacji prasowych, internetowych i postów w social mediach. |
PKO Bank Polski S.A. liderem wśród pracodawców | |
PKO Bank Polski S.A. wśród TOP Employers 2021 | PKO Bank Polski S.A. otrzymał prestiżowy tytuł Top Employer Polska 2021. Tym samym, kolejny raz potwierdził, że realizowana strategia HR, tworzenie przyjaznego środowiska pracy oraz rozwiązania sprzyjające ciągłemu rozwojowi i budowaniu zaangażowania należą do najlepszych na rynku. Otrzymany certyfikat jest potwierdzeniem wysokiej jakości warunków pracy w tej firmie.
Top Employers Institute wyróżnia pracodawców dokonując ich oceny i certyfikacji w zakresie strategii, polityki personalnej, monitorowania jej efektów i działań na rzecz rozwoju pracowników. |
Najlepsi specjaliści na rynku | |
Najlepsi Analitycy Giełdowi | Piotr Łopaciuk z Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego S.A. zwyciężył w 19. edycji rankingu analityków giełdowych Gazety Giełdy i Inwestorów „Parkiet”. Nie miał sobie równych w zestawianiu ogólnym bez podziału na kategorie.
Jak co roku przedstawiciele zarządzających aktywami TFI i OFE (łącznie 32 instytucje) wyłonili najlepszych analityków w poszczególnych kategoriach sektorowych. W pięciu na trzynaście zwyciężyli analitycy Biura Maklerskiego Banku. To najlepszy wynik spośród wszystkich biur uczestniczących w rankingu. |
Analyst Forecast Awards 2021 FocusEconomics | Analitycy PKO Banku Polskiego S.A. po raz kolejny okazali się najlepsi w kraju w prognozowaniu ekonomicznym – wygrali Analyst Forecast Awards 2021 FocusEconomics. Zajęli 1. miejsce w klasyfikacji generalnej i zostali wyróżnieni w 4 szczegółowych kategoriach: inflacja, stopy procentowe, kurs walutowy oraz bilans płatniczy.
Nagroda przyznawana jest w ponad 90 krajach na świecie na postawie oceny trafności prognoz najważniejszych wskaźników makroekonomicznych. |
Nagrody otrzymane przez biuro maklerskie i spółki Grupy Kapitałowej Banku | |
Byki i Niedźwiedzie oraz Złoty Portfel | W 27. edycji nagród Gazety Giełdy i Inwestorów „Parkiet” spółka PKO TFI S.A. otrzymała statuetkę Byka i Niedźwiedzia w kategorii PPK Roku 2020 za efektywne zarządzanie oraz najwyższą wartością aktywów zgromadzonych w PPK. Spółka nagrodzona została również Złotym Portfelem w kategorii funduszy rynku surowców za subfundusz PKO Akcji Rynku Złota, który wypracował w 2020 roku stopę zwrotu w wysokości 28,3%, co uczyniło go najbardziej zyskownym funduszem inwestycyjnym 2020 roku.
Statuetkami Byków i Niedźwiedzi oraz Złotymi Portfelami wyróżniani są liderzy rynku. |
Broker Roku 2020 | Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie podczas podsumowania roku 2020 uhonorowała Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego S.A. główną nagrodą Broker Roku 2020. Została ona przyznana za najwyższą wartość obrotu w transakcjach sesyjnych i pakietowych na akcjach z Głównego Rynku oraz NewConnect, obligacjach skarbowych i nieskarbowych z rynku regulowanego oraz ASO GPW i BondSpot, a także za wspomaganie płynności na największej liczbie klas aktywów notowanych na GPW w minionym roku. Ponadto Biuro Maklerskie Banku nagrodzono za najwyższy udział w obrotach sesyjnych akcjami na Głównym Rynku oraz za najwyższy udział w obrotach obligacjami na rynku Catalyst. Z kolei Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego S.A. otrzyma nagrodę za największą wartość portfela zamówień na produkty informacyjne zawierające dane GPW i BondSpot. |