2020 | 2021 | |
---|---|---|
Aktywa | 377 mld PLN | 418 mld PLN |
Kapitały własne | 40 mld PLN | 38 mld PLN |
Kredyty | 236 mld PLN | 248 mld PLN |
Depozyty | 282 mld PLN | 322 mld PLN |
Jak tworzymy wartość
Jesteśmy największym Bankiem w Polsce, należymy także do grona największych instytucji finansowych Europy Środkowo–Wschodniej i co za tym idzie, mamy istotny wpływ na otoczenie w którym funkcjonujemy, a czynniki zewnętrzne w sposób zasadniczy determinują kierunki naszego rozwoju.
Dlatego zdecydowaliśmy się dołączyć do grona spółek raportujących w sposób zintegrowany. W naszej opinii jest to najlepsza droga do sprawozdawczości prezentującej działalność Banku w najszerszym możliwym kontekście. Pokazujemy w jaki sposób budujemy wartość nie tylko dla siebie, jako organizacji, ale także dla naszych interesariuszy.
Raport Roczny
2021
2021
Model tworzenia wartości
Kapitał finansowy
- Wysoka jakość finansowania klientów
- Wskaźniki kapitałowe znacznie powyżej wymogów
- Bezpieczne zarządzanie portfelem kredytów
- Utrzymaniu wysokiej dyscypliny kosztowej
- Grupa PKO Banku Polskiego jedną z największych grup finansowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej
- Wzrost finansowania klientów o 12 mld PLN w 2021 r.
- Wzrost depozytów o 40 mld PLN w 2021 r.
- Utrzymanie bądź wzrost udziałów rynkowych we wszystkich głównych kategoriach
- Dywidenda 1,83PLN /akcję
16%
4,9 mln PLN
Kapitał intelektualny i organizacyjny
2020 | 2021 | |
---|---|---|
Sieć sprzedaży | 1 004 placówek własnych, 492 agencji | 975 placówek własnych, 447 agencji |
Cyfrowe kanały obsługi | 5,2 mln aplikacji aktywnych IKO | 6,1 mln aplikacji aktywnych IKO |
302 mln transakcji IKO i BLIK | 468 mln transakcji IKO i BLIK | |
Robotyzacja procesów | 5 botów obsługujących klientów | 12 botów obsługujących klientów |
- Transformacja cyfrowa wspierająca przechodzenie Klientów do zdalnych kanałów obsługi
- Nowe funkcjonalności oraz usługi oferowane zdalnie
- Zaangażowanie w rozwój spółki Operator Chmury Krajowej sp. z o.o., przechodzenie z tradycyjnego model IT na świadczenie własnych usług poprzez rozwiązania chmurowe
- Realizowane projekty rozwoju zarówno twardych, jak i miękkich umiejętności
- Wykorzystanie wewnętrzną platformy e-learningowej do poszerzania kompetencji pracowników
- IKO jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce – z oceną śr. 4,8/5
- 1 mln transakcji BLIK zbliżeniowo w 2021 r.
- 18% r/r aktywnych aplikacji IKO
- 100% ruchu na infolinii w pierwszej kolejności obsługują boty
- Wzrost liczby operacji wykonywanych przez boty o 56% r/r
- Contact Center dostępny 24h na dobę
468 mln
>2x więcej
Kapitał ludzki
2020 | 2021 | |
---|---|---|
Zatrudnienie | 25 859 etatów | 25 657 etatów |
Różnorodność | 75% kobiet, 25% mężczyzn | 74% kobiet, 26% mężczyzn |
Projekty promujące well-being | – | 18 webinarów |
– | 7,6 tys. uczestników | |
Szkolenia | Łącznie 137 tys. dni szkoleń w roku | Łącznie 85 tys. dni szkoleń w roku |
- Zmniejszenie liczby oddziałów i automatyzacja procesów
- Realizacja projektu „Przyjazne środowisko pracy” obejmującego m.in.: funkcjonalne miejsce pracy, wdrożenie modelu pracy hybrydowej, digitalizację i uproszczenie procesów
- Oparcie pracy zespołów o różnorodnych umiejętnościach i kompetencjach o metodykę Agile
- Realizacja projektu #FokusNaCiebie – w trosce o work-life balance i dobrostan emocjonalny i fizyczny
- Globalny wskaźnik relacji wynagrodzenia kobiet do mężczyzn w grupie na poziomie 92%
- 13 godzin szkoleń w ciągu roku przypadających na 1 pracownika
- 38% kobiet na kluczowych stanowiskach menadżerskich
- Wzrost liczby klientów o 115 tys. r/r
- Wzrost wynagrodzeń łącznie o 8% r/r
8,1%
100 etatów
Kapitał społeczny
2020 | 2021 | |
---|---|---|
Działalność sponsoringowa | 474 nowych wniosków sponsorskich. Wsparcie finansowe uzyskało 175 projektów | 458 nowych wniosków sponsorskich. Wsparcie finansowe uzyskało 196 projektów |
Działalność charytatywna | 143 projekty społeczne wsparte darowizną | 243 projekty społeczne wsparte darowizną |
Wpływ społeczny poprzez podatki centralne | 3 279 mln PLN | 3 464 mln PLN |
Wolontariat pracowniczy | 1 616 wolontariuszy | 1 634 wolontariuszy |
- Finansowanie potrzeb mieszkaniowych Polaków
- Przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu
- Edukacja najmłodszych oraz skierowane do nich produkty
- Działania ukierunkowane na wsparcie rozwoju małych przedsiębiorstw
- Działania charytatywne realizowane poprzez Fundację PKO Banku Polskiego
- 17 mln PLN przeznaczonych na działania społeczne
- 7 mln PLN przeznaczonych na wsparcie pracowników w związku z funkcjonowaniem w warunkach pandemii
- Pionier programu ugód CHF – ponad 23 tys. złożonych wniosków
- 78% zawartych ugód w sprawie kredytów hipotecznych w CHF, w stosunku do zakończonych postępowań
- Wzrost odprowadzanego podatku CIT przez Grupę o 5% r/r
- Luka płacowa na poziomie 5% dla Banku i 8% dla Grupy Kapitałowej Banku
- Spośród 315 tys. reklamacji, ok. 85% rozpatrzone w terminie do 14 dni
#2
4,5 mln Klientów primary
Kapitał naturalny
2020 | 2021 | |
---|---|---|
Udział zaangażowania Banku w „zielone” branże (w aktywach ogółem) |
0,80% | 1,30% |
Udział zaangażowania Banku w sektory wysokoemisyjne (w aktywach ogółem) |
0,51% | 0,37% |
Całkowite zużycie energii w Banku | 188 953 MWh | 184 658 MWh |
Łączne emisje Banku (Zakres 1+2+3) | 59 510 MgCO2e | 41 637 MgCO2e |
- Polityki kredytowe zmieniające strukturę finansowania dla wybranych branż/sektorów
- Wprowadzenie polityki zakupowej uwzględniającej czynniki ESG
- Ocena wpływu czynników środowiskowych, społecznych oraz związanych z zarządzaniem na zdolność kredytową Klientów
- Eliminacja ekspozycji na sektor wydobywczy węgla do 2030 r.
- „Zielone” produkty Grupy Kapitałowej Banku, między innymi zielona hipoteka, Fundusz inwestycyjny „PKO Ekologii i Odpowiedzialności Społecznej Globalny”
- Kontynuacja działań zmierzających do wdrożenia Systemu Zarządzania Energią zgodnie z ISO50001
- Opracowanie modelu oddziału o mniejszej powierzchni
- Naprawa urządzeń elektronicznych i elektrycznych zamiast przekazywania ich do utylizacji
- Eliminacja korespondencji papierowej na rzecz elektronicznej
- Eliminacja odpadów plastikowych (rezygnacja z kapsułek do kawy, wody butelkowej, talerzyków, sztućców i kubeczków)
- Redukcja emisji gazów cieplarnianych Banku o 61,8%
od 2019 r. - 3,5x wyższa wartość zaangażowania w zielone finansowanie niż zaangażowania w branże wysokoemisyjne
- Wzrost zielonego finansowania o 83% r/r
- Poprawa pozycji Banku w ratingach ESG (Sustainalytics, FTSE Russell. V.E.)
- 0,13% udział finasowania sektorów wydobycia węgla kamiennego i brunatnego w aktywach ogółem
83%
35,6%