PKO Bank Polski S.A. w trosce o wygodny dostęp do produktów i usług oddaje do dyspozycji swoich Klientów szeroką sieć oddziałów detalicznych i agencji, biur bankowości prywatnej, oddziałów korporacyjnych, a także oddziałów, które mają siedziby poza granicami kraju. Optymalizacja sieci oddziałów odbywa się w sposób ciągły, a decyzja o funkcjonowaniu oddziału na danym mikrorynku podejmowana jest w oparciu o przesłanki ekonomiczne, z uwzględnieniem potencjału rozwoju danego mikrorynku (oddziały detaliczne) oraz optymalizacji pokrycia obszarów biznesowych (oddziały korporacyjne).
Na koniec 2021 roku sieć placówek PKO Banku Polskiego S.A. obejmowała:
- 913 oddziałów detalicznych skupionych w 10 oddziałach regionalnych, 8 biur bankowości prywatnej i 11 biur bankowości przedsiębiorstw,
- 23 regionalne centra korporacyjne (RCK) skupione w 7 regionalnych oddziałach korporacyjnych oraz oddziały w Republice Federalnej Niemiec, Republice Czeskiej i Republice Słowackiej.
W stosunku do stanu na koniec 2020 roku liczba placówek detalicznych ogółem zmniejszyła się o 30 oddziałów detalicznych, a liczba placówek korporacyjnych wzrosła o 1 oddział za granicą.
Spadek liczby oddziałów to m.in. efekt transformacji cyfrowej, która jest jednym z kluczowych elementów konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju PKO Banku Polskiego S.A. Transformacja cyfrowa wspiera przechodzenie Klientów do zdalnych kanałów obsługi i jednocześnie realizuje założenia rządowego projektu „Od papierowej do cyfrowej Polski”.
Dane operacyjne segmentu detalicznego i korporacyjnego*
|
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
Liczba placówek w segmencie detalicznym: |
942 |
972 |
1 073 |
1 113 |
1 153 |
regionalne oddziały detaliczne |
10 |
10 |
11 |
11 |
11 |
oddziały detaliczne |
913 |
943 |
1 043 |
1 083 |
1 132 |
biura bankowości prywatnej |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
biura bankowości przedsiębiorstw |
11 |
11 |
11 |
11 |
2 |
Liczba placówek w segmencie korporacyjnym i inwestycyjnym: |
33 |
32 |
42 |
42 |
41 |
regionalne oddziały korporacyjne |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
regionalne centra korporacyjne |
23 |
23 |
33 |
33 |
32 |
oddziały zagraniczne |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Liczba agencji |
447 |
492 |
538 |
577 |
745 |
Liczba bankomatów |
2 976 |
3 022 |
3 080 |
3 133 |
3 190 |
* W 2020 roku Bank utworzył Oddział Korporacyjny w Republice Słowackiej, który rozpoczął działalność operacyjną w marcu 2021 roku oddział został uwzględniony w powyższej tabeli w danych za 2021 rok.
Uzupełnienie sieci oddziałów i bankomatów stanowi sieć agencji. Na koniec 2021 roku PKO Bank Polski S.A. współpracował z 447 agencjami. Obserwowany w ostatnich dwóch latach spadek liczby agencji jest spowodowany zmniejszeniem rentowności na skutek niższej liczby Klientów korzystających z agencji w okresie pandemii COVID-19.
W 2021 roku Bank rozpoczął pilotaż nowego modelu placówki – oddziału bezgotówkowego. Na koniec roku działało 30 takich placówek. W oddziałach bezgotówkowych wpłaty i wypłaty przeniesiono do urządzeń samoobsługowych – bankomatów, wpłatomatów i recyklerów. Dostawiono samoobsługowe stanowiska internetowe, które umożliwiają Klientom zalogowanie się do bankowego serwisu transakcyjnego iPKO, a papierowe plakaty i ulotki zastąpiono nośnikami elektronicznymi. Wprowadzono też zmiany aranżacyjne.
Ponadto Bank uruchomił w Łodzi oddział w nowym formacie PKO Koncept. To placówka multibiznesowa, cechująca się holistycznym podejściem do potrzeb Klienta. Wystrój nawiązuje charakterem do łódzkich tradycji industrialno-artystycznych. Na terenie placówki znajduje się galeria obrazów łódzkich twórców oraz przestrzeń do dyskretnych spotkań biznesowych. Ponadto pracownicy prowadzą edukację kanałową Klientów i oferują im wsparcie w korzystaniu z kanałów zdalnych.