Nadrzędnym celem Banku w zakresie działań informacyjnych jest zagwarantowanie wysokich standardów komunikacji z uczestnikami rynku kapitałowego, będących wyrazem poszanowania zasad powszechnego i równego dostępu do informacji. Aby zrealizować ten cel Bank prowadzi politykę informacyjną w sposób gwarantujący właściwy, rzetelny i kompletny dostęp do informacji o Banku dla wszystkich inwestorów, bez stosowania preferencji w stosunku do któregokolwiek z nich. Powyższe zagadnienia Bank uregulował w „Zasadach polityki informacyjnej PKO Banku Polskiego S.A. w zakresie kontaktów z inwestorami i klientami”, które znajdują się na stronie internetowej Banku (Polityka informacyjna – PKO Bank Polski (pkobp.pl)).
Bank komunikuje się z inwestorami bezpośrednio, organizując transmitowane online spotkania wynikowe, uczestnicząc w szeregu konferencji inwestorskich oraz spotkań bilateralnych (więcej na ten temat w rozdziale 11.1.3), jak również aktywnie wykorzystuje korporacyjną stronę internetową z dedykowaną częścią poświęconą relacjom inwestorskim. Na stronie tej zamieszczone są kluczowe informacje dotyczące Banku i wyemitowanych papierów wartościowych, w tym informacje o strategii Banku, sprawozdania finansowe, prezentacje, podstawowe dane finansowe w formacie umożliwiającym ich bezpośrednie wykorzystanie, dane kontaktowe oraz inne informacje zazwyczaj zamieszczane przez spółki, zgodnie ze stosownymi rekomendacjami.
W sekcji relacji inwestorskich pod adresem Ład korporacyjny – PKO Bank Polski (pkobp.pl) znajdują się informacje dotyczące zasad ładu korporacyjnego, podstawowe dokumenty korporacyjne, polityki i sprawozdania, jak również informacje dotyczące stosowania Dobrych Praktyk.
W celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami Bank zamieścił na stronie internetowej informacje na temat założeń posiadanej strategii, mierzalnych celów, w tym zwłaszcza celów długoterminowych, planowanych działań oraz postępów w jej realizacji. Informacje te znajdują się w sekcji relacji inwestorskich Dzień Inwestora – prezentacja strategii – PKO Bank Polski (pkobp.pl).
Istotnym aspektem komunikacji z rynkiem jest polityka Banku w zakresie ESG. Bank obserwuje skokowy wzrost zainteresowania inwestorów oraz analityków tą tematyką, w tym szczególnie kwestii związanych z środowiskiem naturalnym oraz przeciwdziałaniem zmianom klimatu.
Tematyka ESG jest częścią Strategii PKO Banku Polskiego S.A. na lata 2020-2022. Bank prowadzi działalność w sposób odpowiedzialny, uwzględniając czynniki środowiskowe. Jest świadomy wyzwań wynikających ze zmian klimatycznych, co znajduje odzwierciedlenie w przyjętych celach niefinansowych oraz wdrażanych politykach. Eliminuje działania, które szkodzą środowisku naturalnemu, wspiera edukację ekologiczną przy tym kieruje się zasadą odpowiedzialności społecznej, uwzględniając wpływ swoich działań na społeczeństwo, Klientów, dostawców, pracowników i akcjonariuszy. W strategii Banku zostały również uwzględnione aspekty społeczne i pracownicze.
Ocena ryzyk ESG jest integralnym elementem oceny kredytowej w przypadku podmiotów gospodarczych. Każdemu Klientowi przypisywana jest kategoria ESG (pozytywna, neutralna, potencjalnie negatywna oraz negatywna). W ramach strategii zarządzania ryzykiem zostały określone główne zasady zarządzania ryzykiem ESG oraz limit strategiczny tolerancji na ryzyko ESG, celem ograniczenia zaangażowania w sektory wysokoemisyjne.
Bank w drugim kwartale 2021 roku przyjął do realizacji kluczowe wskaźniki efektywności dla poszczególnych obszarów ESG. Szczegółowy opis wskaźników udostępniony został na stronie internetowej Banku pod adresem ESG w Grupie PKO Banku Polskiego (pkobp.pl), a informacje na temat stopnia ich realizacji będą na bieżąco aktualizowane. Dodatkowo w 2022 roku na stronie internetowej Banku zostanie przedstawione zestawienie wydatków poniesionych w 2021 roku przez Bank, Fundację PKO Banku Polskiego i spółki Grupy Kapitałowej Banku na wspieranie kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp.
W celu zapewnienia inwestorom dostępu do jak najbardziej aktualnych informacji finansowych, Bank publikuje sprawozdania finansowe w możliwie najkrótszym czasie po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
Publikacjom takim towarzyszą spotkania dla akcjonariuszy, analityków i przedstawicieli mediów, podczas których Zarząd prezentuje i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe Banku i Grupy Kapitałowej Banku, a także najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność Banku, osiągane wyniki i perspektywy na przyszłość.
Spotkania odbywają się zarówno w formie stacjonarnej, jak i zdalnej, a także mieszanej. W przypadku spotkania zdalnego Bank zapewnia interaktywny jego przebieg, tj. w trakcie spotkania możliwa jest dwustronna komunikacja, w szczególności umożliwiająca zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi.
W 2021 roku ze względu na sytuację epidemiologiczną spotkania odbywały się w formie zdalnej.
Zapis video zarówno spotkań z mediami jak i z analitykami publikowany jest na stronie internetowej Banku pod następującym adresem Wideo i telekonferencje – PKO Bank Polski (pkobp.pl).
Niezależnie od cyklicznych spotkań związanych z publikacją wyników, na bieżąco prowadzony jest dialog z akcjonariuszami. Odpowiedzi na pytania inwestorów udzielane są niezwłocznie po ich otrzymaniu, nie później jednak niż w terminie 14 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach po upływie 14-dniowego terminu, po uprzednim poinformowaniu inwestora o planowanym terminie udzielenia odpowiedzi. Bank nie zawęża kręgu osób uprawnionych do informacji jedynie do akcjonariuszy. Odpowiadając na poszczególne pytania, Bank ocenia możliwość udzielenia odpowiedzi na konkretne pytanie pod względem ochrony tajemnic spółki, braku konfliktu z obowiązującymi przepisami prawa, a także ocenia wagę pytania i do niej dostosowuje szybkość i szczegółowość wyjaśnień.
Bank posiada również rekomendowane przepisy wewnętrzne dotyczące udzielania wyjaśnień i sprostowań dotyczących nieprawdziwych, nieścisłych lub szkodliwych doniesień medialnych.